Tuesday 9 September 2014

Kelas Buat Roti

Teks : Hamizah Hamzah

Pada 26hb Ogos 2014 yang lalu, saya mengambil cuti tahunan semata-mata untuk menghadiri Kelas Roti secara ‘one-to-one’ dengan Chef Wan Rusyaini di Taman Industri Bolton, Gombak (sila klik http://rusyainifrozenfood.blogspot.com/  

Kelas bermula pada pukul 9.30 pagi dan berakhir pukul 1.30 petang.  Saya memang tidak ada ilmu asas dalam pembuatan roti. Chef Wan telah menunjukkan cara-cara pembuatan dari mula membacuh doh sehingga terhasilnya 10 jenis roti


Antara jenis-jenis roti yang saya belajar – cheese bun, chicken floss, garlic bun, milk bun, Mexican bun (roti boy), red beans, mini pizza, raisin bun, sosej roll dan toasted coconut bun. Mmmm… sedapnya makan panas-panas

Terima kasih banyak-banyak kepada Chef Wan atas tunjuk ajar dan rahsia untuk mendapatkan roti yang sedap, lembut dan gebu. Semangat rasanya nak buat roti sendiri dan kalau boleh nak berniaga secara kecil-kecilan…


InsyaAllah lepas ni saya hendak menyertai kelas frozen food pulak 


Gambar saya ada dlm fb Chef Wan… Seronoknya



No comments :

Post a Comment